کاهش دانشجویان در دانشگاه‌های ایران/ مدرک گرایی درکشور اشباع شد

کاهش دانشجویان در دانشگاه‌های ایران/ مدرک گرایی درکشور اشباع شد

محمدحسین امید ظهر چهارشنبه در جلسه شورای تعامل وهم اندیشی رؤسای مراکز علمی وکاربردی مازندران که در مرکز علمی و کابردی فذا شهرستان آمل برگزار شد، افزود: از سال ۹۵ که حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی در کشور تحصیل می‌کردند در حال حاضر با کاهش حدود یک میلیون و۶۰۰ هزارنفری به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو کاهش یافته است.

وی، کاهش جمعیت در خانواده‌ها و عدم علاقه نسل جوان به ادامه تحصیل در سطح آموزش عالی را از دلایل مهم روند نزولی در ورودی دانشگاه‌های کشور بیان کرد و ادامه داد، البته روند کاهشی شدن ورودی دانشجو در دانشگاه جامع علمی وکاربردی ومراکز شهرستانی متوقف شده و درمقابل حدود ۳۰ درصد در دوسال گذشته افزایش تعداد دانشجو داشتیم.

اشباع مدرک گرایی در ایران، فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال مهارت شغلی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در بخش دیگری با بیان اینکه اکنون دیگر مدرک کارساز نیست و مدرک گرایی در کشور اشباع شده است، گفت: متأسفانه بسیاری از دانشجویانی که از دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل می‌شوند، مهارت شغلی ندارند و بسیاری از آنها اکنون درحال تحصیلی در مراکز علمی و کاربردی برای کسب مهارت شغلی در بازار هستند.

امید، اضافه کرد، حتی اکنون بازار کار نیازمند مهارت‌های شغلی و کسب وکار است و دیگر زمان مدرک گذشته و کارساز نیست.

توجه دولت به آموزش‌های مهارتی وکسب وکارهای کوچک

وی همچنین با بیان اینکه توجه خانواده‌ها ونیز دولت به سمت آموزش‌های مهارتی است ودانشگاه علمی و کاربردی نیز با همین رویکرد و تنوع رشته‌های متمرکزشده است، گفت، تنها راهکار اشتغال درکشور، مهارت آموزی نسل جوان جامعه است و مقدمه آن نیز کسب وکارهای کوچک و زودبازده است.

وی اضافه کرد، که رؤسای دانشگاه‌ها ومراکزعلمی وکاربردی نیز نگران رشته‌های جدید با توجه به نیاز شهرستان واستان نباشند، حتی در زمینه مدرس‌های واجد شرایط نیز پیش بینی‌های لازم شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی وکاربردی ادامه داد، در دنیا توسعه کسب و کارهای کوچک به اشتغال بیشتر کمک کرده و دیگر صنایع بزرگ خیلی اشتغال زا نیستند.

امید تصریح کرد، برای این کسب و کارهای کوچک هم نیازمند نیروهای ماهر هستیم واکنون این فرصت و شرایط در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی فراهم شده است وبا آموزش و تربیت نیروی ماهر ودوره های مهارتی و آموزش‌های عملی تا حدود ۷۰ درصد و کمتر از ۳۰ درصد نظری، دانش آموختگانی با اشتغال پذیری بالاتری روانه جامعه وبازار کار شوند.

اخبار مرتبط

ضرورت تدوین استراتژی بلندمدت صادرات غیرنفتی کشور

مازندران در واکسیناسیون کرونا در صدر استان های کشور قرار دارد

وزش باد شدید در برخی مناطق کشور/افزایش دما در نیمه غربی کشور

0 نظر

ارسال نظر

capcha